Verhulst neemt afstand van opiniestuk

“Ook ik vind het Algemeen Nederlands bescheten”

Dimitri Verhulst laat via zijn woordvoerder weten dat hij afstand neemt van het opiniestuk dat op 31 augustus 2012 onder zijn naam verscheen in De Morgen. “De opvattingen die daarin worden verwoord, zijn niet die van mijn cliënt. Wie enigszins vertrouwd is met diens oeuvre, had dit trouwens kunnen vermoeden. Verhulst schrijft geen Algemeen Nederlands en spreekt het nog veel minder.”

De auteur van De helaasheid der dingen heeft zich in het verleden inderdaad allerminst een taalpurist getoond. Twee jaar geleden zei hij nog in het weekblad Humo: “In het gewone leven gebruik ik ook teljoor, al spreek ik het anders uit dan het daar staat (lacht). Om waarachtig te schrijven, schrijf ik zoals ik gebekt ben. Ik ga steigeren als een redacteur van mijn Nederlandse uitgeverij mij probeert te verbieden om het over een tas koffie te hebben. Van de zes miljoen Vlamingen zal alleen een bescheten half percent het over een kopje koffie hebben. Wie eigent zich dan het recht toe om te beweren dat een tas een kopje moet zijn?”

Na de verklaringen van Verhulsts woordvoerder bekende Mia Doornaert dat ze de boel heeft trachten te belazeren. “Het wordt de hoogste tijd dat de profeten van het Verkavelingsvlaams het zwijgen wordt opgelegd. Ik dacht bij mezelf: als ze niet naar een barones willen luisteren, dan luisteren ze misschien wel naar die vuilspuiter van een Verhulst. Die praat wat meer op hun niveau.” Doornaert betreurt het dat haar opzet is mislukt: “Olsters dat kan ik nog wel imiteren – ik ben een groot bewonderaar van onze Vlaamsche dialecten – maar het woord ‘kak’ dat krijg ik toch maar moeilijk over mijn lippen. Het doel heiligt echter de middelen, zeker als het over mijn schone moedertaal gaat.”

Het is al de tweede keer dat Doornaert zich in haar kruistocht tegen het Verkavelingsvlaams tot vals spelen laat verleiden. Vorig jaar publiceerde ze in De Standaard een opiniebijdrage onder de naam van politicoloog Dave Sinardet (zie eerdere berichtgeving).

Wie intussen iets ernstigs wil lezen over De manke usurpator: Over Verkavelingsvlaams kan terecht op Neder-L, waar Marc van Oostendorp het boek bespreekt. Wie aan de diverse, driftig kolkende discussiefora nog niet voldoende heeft, kan zijn of haar mening ook hier articuleren. Enige voorkennis van het Frysk strekt tot aanbeveling.

Geef een reactie

