“Linguïstische onduidelijkheid verraadt culturele onzekerheid”

De Standaard publiceert de voorlaatste column van Tony Judt, de briljante historicus die onlangs overleed aan de gevolgen van een verschrikkelijke spierziekte.

“Hoewel ik nu meer sympathie voel voor degenen die gedwongen zijn tot stilte, blijf ik slordige taal verachtelijk vinden. Nu ik zelf niet meer vrij kan communiceren, besef ik meer dan ooit hoe belangrijk communicatie is voor de res publica: communicatie is niet alleen het middel dat ons toelaat samen te leven, het is ook een stuk van wat samenleven betekent. De rijkdom van woorden waarin ik ben opgegroeid, was een openbare plek op zich – en vandaag hebben we een groot tekort aan goedbewaarde openbare plekken. Als woorden in verval raken, wat zal er dan in de plaats komen? Ze zijn alles wat we hebben.”

Geef een reactie

