Waarom leren Nederlands?

Knack rapporteert vandaag over een aan de Universiteit van Gent geschreven scriptie die de woordvolgorde van het Nederlands identificeert als de moeilijkst te nemen horde voor wie de taal wil leren. De discussie die het bericht intussen heeft losgemaakt, documenteert alvast weer tal van Vlaamse denkbeelden over taal. Een lezer die zich onder de naam ‘flamanaki’ presenteert, schrijft bijvoorbeeld:

“De talen gaan er inderdaad op achteruit: ik was onlangs in Londen en daar heb ik enorme ogen open getrokken: ik begrijp hun Engels nog moeilijk. Het o zo mooie Britse Engels dat ik van verre verkies boven het American English is nu een soort koeterwelsh of zo geworden. Wie van onze jongeren kan nog zonder fouten schrijven? Hun SMS taal is voor mij onbegrijpelijk , ze verkrachten de taal.”

Koeterwelsh! De Manke Usurpator verkeerde in de waan dat Vlamingen alleen zichzelf verstrikt achten in ‘het koeterwaals van een of ander verkavelingstaaltje’. Misschien moet De Standaard Mia Doornaert uit barmhartigheid dan maar eens lenen aan The Times of The Guardian?

Geef een reactie

