Kan onze taal nog gered worden?

Op 15 juni 2010 lanceerden het Instituut voor Nederlandse Lexicologie (INL) en het Meertens Instituut de bètaversie van Meldpunt Taal. Het is een plek op het wereldwijde web waar door om het even wie ‘taalobservaties’ over  het Nederlands kunnen worden genoteerd.  Het project, waarvoor de Nederlandse taalhistoricus en journalist Ewoud Sanders het idee leverde, beantwoordt kennelijk aan een grote behoefte. Op enkele dagen werden al 974 meldingen gemaakt. Het lijkt erop dat het Meldpunt niet alleen een prachtige databank van het levende Nederlands zal worden, maar haast terloops ook het denken over taal in Vlaanderen en Nederland zal documenteren. Als voorproefje deze taalobservatie:

‘Soms kan ik mijn oren niet geloven als ik op televisie door journalisten of in talkshows onderstaande taal hoor bezigen. Zij zijn juist diegenen die het voorbeeld zouden moeten geven […] Ik vind het erg jammer dat de Nederlandse taal zo achteruit gaat. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat dit een normaal verschijnsel is, een voorbeeld van hoe een taal kan veranderen in de loop der tijd. Ik vind het een voorbeeld van taalverarming en een gevolg van slecht onderwijs. Taalverschijnselen en ergernissen. – hij vertelde tegen haar…(i.p.v. aan haar) – ik kreeg enkel (i.p.v. slechts) een adressenlijst… – nergens vind je prachtigere bomen…(prachtig kun je niet verlengen) – hij is er niet van bewust… (i.p.v. hij is er zich niet van bewust) – ergens geen ( i.p.v. niet ) genoeg van krijgen… – de piloot heeft zijn koplampen gebruikt voor te landen…(i.p.v. om te landen) – ze hebben er allemaal geen zin in… (i.p.v. geen van allen) – monumentale huizen… (i.p.v. oude huisjes in een volksbuurt die op de monumentenlijst staan – iets niet herinneren …(i.p.v. iets zich niet herinneren) – en toen vertelde hij mij over zijn eigen … (i.p.v. over zichzelf) – ik irriteer mij aan deze jongens… (i.p.v. ergeren) Niemand schijnt meer het woord “ergeren”te gebruiken. – ik denk dat ik mijn ouders bij mijzelf in huis neem… (i.p.v. bij mij) – ik vind het leuk, net als jou… (net zoals jij) – hen en hun. In het algemeen wordt tegenwoordig hun gebruikt in alle gevallen waar hen op zijn plaats zou zijn. Kan onze taal nog gered worden of moeten we ons hier lijdzaam in schikken?’

Intussen zou slechts een kleine minderheid van de Vlamingen vinden dat de VRT in alle programma’s het Algemeen Nederlands moet hanteren. ‘Vlaamse identiteit: dialect mag’, zo stond het op 16 juni 2010 in De Standaard.

4 comments

  1. Het succes van zo’n meldpunt verbaast me niet. Ik kan me voorstellen dat vooral Vlamingen zich naar hartenlust zullen kunnen uitleven!

    Wel vind ik het spijtig dat we geen informatie over de “melders” krijgen. Wie zijn die mensen? De leeftijdscategorie en het beroep zouden bijvoorbeeld al interessant kunnen zijn.
    Ik zag ook dat het – niet onbelangrijke – kolommetje “locatie” blijkbaar niet altijd (even goed) ingevuld wordt. Zo las ik ergens “bij de buren op het terras” (is dat in Vlaanderen, Nederland, Suriname, Brussel, de Randstad,…?). Soms staat er ook gewoon “de radio”?

  2. Taalverarming, taalverarming.. Sommige mensen snappen nog altijd niet dat een taal dynamisch is. Het verandert nu eenmaal in de loop der tijd.

    Dat iemand “hij vertelde tegen haar” i.p.v. “aan haar” zegt, is geen verarming maar evolutie. Op sommige punten hebben ze wel gelijk: “irriteren” i.p.v. “ergeren” is verarmingen, want irriteren is een Romaanse term, terwijl het Nederlands een Germaanse taal is. Irriteren is een perfect Germaans alternatief.

    Wat pas écht verarming is, is de Nederlandse standaardtaal die in België gebruikt wordt. Overal “een” als onbepaald lidwoord gebruiken terwijl het Vlaams/Brabants een onderscheid maakt tussen het mannelijke “ne(n)” en het vrouwelijke/onzijdige “een”.

Geef een reactie

